Nadat je je hebt aangemeld krijg je een uitnodiging voor een gesprek. We gaan dan samen kijken of je voldoet aan de normen. Daarvoor moet je bewijsstukken mailen of op papier meenemen van je vaste inkomsten en uitgaven.
Het gaat om de volgende stukken:
- ID bewijs,
- Afschriften van alle bankrekeningen over de laatste 3 maanden,
- Eventueel bewijzen van schulden en een schuldenoverzicht,
- Eventueel schuldsaneringspapieren, budgetplan etc.
De intakegesprekken vinden plaats in Hoorn op werkdagen tussen 9.00 – 12.00 uur. Uiteraard mag je iemand meenemen als je dat prettig vindt. Zeker als je de Nederlandse taal (nog) niet beheerst is het fijn als er iemand meekomt.
Geen pakket, zonder traject
De voedselhulp die wij geven is altijd tijdelijk en niet vrijblijvend. Wij gaan ervan uit dat je je actief inspant om uit je vervelende situatie te raken. We kunnen je daarbij eventueel helpen door te verwijzen naar (schuld)hulpverleners of andere instanties. We voeren dan ook regelmatig gesprekken (herbeoordelingen) om te kijken of er vooruitgang is. Mocht er van jouw kant geen enkele inspanning worden geleverd om jouw situatie te verbeteren dan stoppen we met het voedselpakket.
Het pakket stopt ook als je boven de norm bent gekomen. In principe hanteren we een maximale termijn van 3 jaar. Maar als blijkt dat ondanks jouw inspanningen het niet is gelukt om uit de financiƫle problemen te komen, laten we je niet in de kou staan. Dan zoeken we samen naar een oplossing.
Privacy
Er wordt met zorg gewaakt over je gegevens. Ze dienen uitsluitend om vast te stellen of je hulp nodig hebt. Wij zullen te allen tijde jouw privacy waarborgen; zo verplichten wij alle medewerkers van de Voedselbank tot geheimhouding en worden vertrouwelijke gegevens nooit aan derden verstrekt.